Boeddhisme, de mythe van een geweldloze religie
In het Westen wordt het boeddhisme vaak gezien als een vreedzame religie. Er zijn weinig oude teksten bewaard en die er zijn , zijn niet eenduidig.
Aan de ene kant kun je wijzen op de vijf geloftes wwar een boeddhist zich moet houden, en waarvan de eerste een verbod op het doden van levende wezens is. Anderzijds, in het mahayana bestaat het concept van de bodhisattva ,wiens plicht het is een moordenaar te doden voordat deze tot zijn daad over kan gaan .Omdat hij zijn daad niet doet uit eigenbelang , zal hij verschoond blijven van de wedergeboorte in de hel.
Voor alle boeddhisten zijn de intenties belangrijker dan de daden.
Op Sri Lanka kregen de boeddhistische soldaten van de monniken te horen dat het verhaal uit de Pali-canon, dat wie op het slagveld overlijdt, in een hel herboren wordt, voor hen niet opging. De intentie van hun was niet het doden van de tegenstander maar bescherming van het land, en daarom hoefden zij zich geen zorgen te maken. Het Shaolin-klooster in China is bekend om zijn demonstraties van kung-fu vechttechniek. De monniken van dit klooster waren in oude tijden de kern van het keizerlijke leger in China vanaf de Tang-dynastie. Gevechtstraining was een vast onderdeel van het klooster leven. Toen de Qing-dynastie aan de macht kwam werden wapens verboden bezit in kloosters.
Maar gevechtstraining ging gewoon door, maar nu in gevechtstechnieken zonder wapens. Tot aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd in Japan de vijand als de vijand van het boeddhisme neergezet, waardoor de oorlog waarin Japan verwikkeld was een heilige oorlog was en het doden van de vijand de plicht van elke Japanner was.
Van het vogelvrij verklaren van andersdenkende tot aan heilige oorlogen, lijfstraffen en zelfs terroristische aanslagen (Aum Shinrikyo aanslagen met het zenuwgas sarin in de metro van Tokyo in 1995) ? wat geweld betreft lijkt het boeddhisme niet onder te doen voor enige andere religie.
De Academische Boekengids 89 November 2011.
The Shaolin monastery, Honolulu, 2008;
Bouddhisme et violence , Parijs , 2008;
Buddhist warfare , Oxford , 2010
H.Dijksterhuis.